Ga naar hoofdinhoud
Laden...

18de eeuw

Topje van de Mont Blanc

De Saussure, Horace-Bénédict, Graniet overtrokken met chloriet (v. d. hoogste top van Mont Blanc)

• Objecttype

Gesteente

• Vindplaats

Europe | France/Italy | Alps | Mont Blanc massif | Mont Blanc, Mont Blanc, S of Chamonix : 74 : F

• Maker(s)

De Saussure, Horace-Bénédict Onderzoeker

De Mont Blanc beklimmen om Europa's hoogste punt te bereiken? Helemaal niet nodig. Kom naar Teylers Museum, waar het topje in een vitrine ligt. Meegenomen door de Franse Horace-Bénédicte de Saussure in 1787, nadat hij de berg beklom om natuurkundig onderzoek te doen. Hij organiseert een expeditie met achttien ervaren lokale gidsen en dragers, beladen met onderzoeksinstrumenten, eten, kleding, ladders, tenten, en zelfs een compleet bed inclusief matras. Na bijna twintig uur klimmen bereiken ze de top, waar De Saussure metingen en experimenten uitvoert. Hij bepaalt de hoogte van de berg op 4775 meter – slechts zo’n 30 meter ernaast. En om de ouderdom van de aarde te bepalen, hakt hij het hoogste ijsvrije stukje van de top.

De ingenieur-cartograaf Charles François Exchaquet zet alle gegevens om in maquettes van de berg. Op deze ‘3D-kaarten' is De Saussures beklimming in stippellijnen aangegeven. Het pas geopende Teylers Museum verwerft een van deze maquette in 1799. En zodra directeur Martinus van Marum de kans krijgt, koopt hij het topje van de Mont Blanc in 1802 bij de zoon van De Saussure.

Site logo

Bezoekersinformatie