Ga naar hoofdinhoud
Laden...

Eerste generatie elektrische gloeilampen, in houten rek

Edison, T.A.

• Objecttype

Verlichting

• Maker(s)

Edison, T.A. Uitvinder/producent Swan, J.W. Uitvinder/producent Lane-Fox, G. Uitvinder/producent Maxim, H.P. Uitvinder/producent Siemens, von W. Uitvinder/producent Ven, van der E. Onderzoeker

Nu te zien in het museum

Teylers-conservator Eliza van der Ven koopt bijna al deze gloeilampen op de Internationale Elektriciteitstentoonstelling van 1881 in Parijs. Het is een groot evenement: de stad bruist van de duizenden bezoekers die zich laten verbluffen zijn door de nieuwe technologie. De meesten zien voor het eerst in hun leven een dynamo, een telefoon en zelfs een elektrische tram! En de gloeilamp natuurlijk. Vier fabrikanten presenteren er hun eigen modellen, ontworpen door uitvinders op het gebied van elektrisch licht. Het testcomité vindt de lampen van Thomas Edison het meest efficiënt, gevolgd door die van St. George Lane-Fox, Joseph Swan en Hiram Maxim. Op dit rek staat naast de vier typen uit 1881 ook het lampontwerp van Werner Siemens.

Ook Van der Ven test de nieuwe lampen uitvoerig: licht, temperatuur, weerstand, alles meet hij nauwkeurig door. Hij publiceert zijn bevindingen in 1882. In 1883 stel hij voor om elektrische verlichting te plaatsen in de nieuwe Gehoorzaal, maar dat durft het bestuur nog niet aan. Het duurde nog vele jaren voordat Teylers Museum elektrische lampen kreeg.

Site logo

Bezoekersinformatie