Ga naar hoofdinhoud
Laden...

Self-portrait (as seen before giving birth)

Dumas, Marlene (1953)

• Objecttype

Tekening

• Techniek

Penseel in grijs, Krijt, rood en bruin

• Credit line

Aangekocht met steun van Teylers Museum Vrienden Fonds

• Maker(s)

Dumas, Marlene (1953) Tekenaar

Al vanaf de oprichting eind 18de eeuw verzamelt Teylers Museum eigentijdse tekenkunst. Nog steeds geeft het museum gevolg aan de bepaling in Pieters Teylers testament om naast wetenschap ook de beeldende kunst te stimuleren. Ieder jaar worden zo’n tien tot twintig hedendaagse tekeningen aangekocht, meestal van kunstenaars die wonen en werken in Nederland. Dit zelfportret van Marlene Dumas (Zuid-Afrika 1953), een aankoop uit 1990, is een sprekend voorbeeld van haar werk uit de periode waarin zij internationaal doorbrak.

Op basis van een zelfgemaakte foto schildert Dumas zichzelf in losse maar rake penseelstreken, hoogzwanger zittend op een kruk. Verwachtingsvol telt ze de laatste dagen af tot de geboorte, zoals blijkt uit het opschrift ‘the last days’. Deze rauwe weergave van aanstaand moederschap is kenmerkend voor de manier waarop Dumas ideeën over bekende beelden kantelt. In plaats van de zoete romantiek die de geboorte meestal is omgeeft, stelt zij hier de loodzware, onaantrekkelijke kant centraal. Zo vormt het werk een interessante hedendaagse tegenhanger van de vele tekeningen en prenten met het thema ‘moeder en kind’ in de collectie.

Site logo

Bezoekersinformatie