1811
Rode paradijsvogel
Rifer de Courcelles, Pauline (1781-1851)
Objecttype
Tekening
Techniek
Zwart krijt, Penseel in waterverf, Penseel in gouache
Credit line
Aangekocht met steun van de Brook Foundation
Maker(s)
Rifer de Courcelles, Pauline (1781-1851) Tekenaar
De kleuren van deze paradijsvogel stralen alsof ze gisteren zijn aangebracht. De rode staart lijkt levensecht door de fijne details en de nekveren sprankelen door subtiele penseelstreken in goudverf. De vogelschilder gebruikte bovendien een kostbaar blad perkament, 'papier’ van dierenhuid. Alles straalt de luxe en verfijning uit van de Franse elite begin 19de eeuw.
Pauline Rifer de Courcelles is dan ook bekend aan het Franse hof: eerst als le Premier Peintre d’Histoire Naturelle (‘Eerste Schilder van Natuurlijke Historie') van keizerin Joséphine, de eerste echtgenote van Napoleon Bonaparte, en later van diens tweede vrouw Marie-Louise van Oostenrijk. Tussen 1808 en 1814 exposeert Rifer de Courcelles meermaals op de Parijse Salon, de paradijsvogel mogelijk in dat laatste jaar.
Rond 1800 zijn tekeningen van planten, vogels en andere dieren ongekend populair in Europa. Ook het pas opgerichte Teylers Museum verzamelt fanatiek tekeningen en prenten over die onderwerpen, waaronder boeken met illustraties van Rifer de Courcelles. Daarnaast bezit het museum werk van haar echtgenoot Josephus Augustus Knip en diens dochter Henriëtte Ronner-Knip, van wie de geliefde poezenschilderijen op zaal hangen.
Van Rifer de Courcelles zijn maar enkele waterverftekeningen bekend; met de aankoop in 2022 van deze prachtige vogel is met recht een topstuk toegevoegd.