1504
Adam en Eva
Dürer, Albrecht (1471-1528)
Objecttype
Grafiek
Techniek
Kopergravure
Maker(s)
Dürer, Albrecht (1471-1528) Graveur
De Duitse Albrecht Dürer is met afstand de bekendste kunstenaar van de noordelijke renaissance. Met zijn klassieke beeldtaal en humanistische thema's is zijn werk typerend voor de kunst van rond 1500, waarin de mens centraal staat. Dürers tekeningen kregen grote artistieke invloed dankzij hun verspreiding in houtsneden, etsen en gravures. Door zijn toedoen werd de prentkunst een zelfstandige kunstvorm. Zijn beroemde series, zoals de Apocalyps en het Leven van Mariazijn niet meer bedoeld als bidprenten, maar als kunstwerken voor kenners en verzamelaars.
Ook Teylers Museum verzamelde in de loop der tijd vele drukken van Dürer. Deze kopergravure met Adam en Eva is een prachtstuk. Duidelijk is dat het Dürer niet zozeer gaat om de dramatiek van de allereerste zonde, maar om de perfecte proporties van de mens. Het gemis aan actie compenseert hij met symboliek. Zo staat de lijsterbes die Adam vasthoudt voor de boom des levens, als contrast met de boom der kennis van goed en kwaad, waaraan de verboden vrucht hangt. De papegaai, symbool voor de maagdelijke geboorte van Jezus de Verlosser, dient als hoopvol tegenwicht van de duivelse slang, die de zondeval van de mensheid ontketent.