Ga naar hoofdinhoud
Een rondleiding door Teylers Museum door visueel beperkte gids Leroy de Böck

Schenking stichting Arie van Wijngaarden

donderdag 5 oktober 2023

In de Week van de Toegankelijkheid heeft Teylers Museum een bijzondere schenking ontvangen van Stichting Arie van Wijngaarden. Deze stichting is in 1986 opgericht met als doel om bij te dragen aan het verbeteren van het leven van mensen met een (geestelijke) beperking.

Wij zijn ontzettend blij met deze schenking. Het stelt ons in staat om projecten te ontwikkelen voor mensen met een geestelijke of neurologische beperking, geheugenproblemen, of blinde of dove mensen. We kunnen zo nog meer een museum voor en van iedereen zijn.

Directeur Marc de Beyer

De stichting schenkt haar volledige vermogen aan een nieuw opgericht Fonds Arie van Wijngaarden. Dit fonds komt in beheer van Teylers Museum Vrienden Fonds. De Haarlemse familie Van Wijngaarden richtte de stichting in 1986 op, geïnspireerd door hun zoon Arie, die het syndroom van Down had. Zijn ouders ervoeren dat er in de maatschappij veel te weinig aanpassingen waren voor mensen met een beperking. Arie en zijn ouders zijn inmiddels overleden en de stichting draagt het volledige bedrag over aan Teylers Museum Vrienden Fonds.

Het is heel bijzonder dat het museum het vertrouwen krijgt om door te gaan in de geest van de stichting. In de geest van Pieter Teyler, die als man van de Verlichting een betere wereld wenste voor iedereen, gaan wij ons uiterste best doen om goede bestemmingen vinden voor het bedrag. Wij zijn de stichting bijzonder dankbaar.

Winston Brandon, coördinator diversiteit & inclusie van Teylers Museum.

Site logo

Bezoekersinformatie