Ga naar hoofdinhoud
Droom en daad

Droom en daad in Pieter Teylers Huis

Onderwijsprogramma voor groep 7-8

Ontdek Pieter Teylers Huis en maak kennis met actief burgerschap van vroeger en nu.

Hoe ben je een actief burger? Met wie ben je solidair en wat zegt dat over je identiteit? De grondlegger van het museum, Pieter Teyler, zorgde voor onderdak van arme vrouwen en betaalde de opleiding van kansarme jongens. Hij wenste dat kunst en kennis toegankelijk zou zijn voor iedereen. Leerlingen onderzoeken wie Pieter Teyler was en wat hem dreef, maar kijken ook naar zichzelf. Wat zijn hun dromen en met wie zijn zij solidair?

Leerlingen bezoeken Pieter Teylers Huis, dat onderdeel is van Teylers Museum. In zijn voormalige woonhuis gaan de leerlingen op zoek naar de idealen van Pieter Teyler. Ze worden daarbij ook aangezet om na te denken over hun eigen idealen. In groepjes gaan ze langs de verschillende kamers om te speuren naar aanwijzingen. Ze ontcijferen een code en kraken daarmee misschien wel de deur met 5 sloten…

Droom en daad

De leerlingen:

• bezoeken Pieter Teylers Huis.
  • leren over Pieter Teyler en zijn Verlichtingsidealen.
  • denken na over hun eigen identiteit en idealen en over met wie zij solidair (willen) zijn.
  • doen onderzoek en werken samen.
  • optioneel: werken in de klas aan een gedicht waarin zij hun dromen formuleren en maken kans de gedichtenwedstrijd Durf, droom en dicht [LINK TBA] te winnen. De winnende klas maakt een eigen videoclip in het huis.

Goed om te weten

Inspiratiemateriaal bij dit programma

Still Durf, droom en dicht

Bekijk de video van de winnende klas van Durf, droom en dicht.

Bekijk de video

Meer onderwijsprogramma's