Ga naar hoofdinhoud
Huis van Kat en Rat

Onderwijsprogramma voor groep 1-2

Ontdek de kamers van het prachtige 18e-eeuwse Pieter Teylers Huis met huiskat Leentje.

De rijke koopman en bankier Pieter Teyler woonde in een prachtig huis. Uit zijn nalatenschap werd Teylers Museum gebouwd. Hij had namelijk mooie idealen en geen kinderen om het aan na te laten. Er woonde met Pieter ook een kat en een rat in het huis… Leerlingen helpen Kat om Rat te vinden en ontdekken ondertussen van alles over het huis, en over mooie dromen van toen en nu.

Kinderen ontdekken spelenderwijs de functies van kamers in een 18e-eeuws herenhuis. Vooral het ‘poppenhuis’ is een trekker; de miniatuuruitvoering van Pieter Teylers Huis zoals het eruit zag in 1778 – toen Teyler overleed. Twee rondleiders begeleiden de leerlingen met korte, activerende en grappige opdrachtjes waarmee zij kennismaken met het huis en zijn oorspronkelijke bewoner(s). Leidend is daarbij een handpop in de vorm van een kat: Leentje. Samen zoeken ze Rat, die zich overal en nergens verstopt...

Huis van Kat en Rat

De leerlingen:

• bezoeken Pieter Teylers Huis.
  • vergelijken een 18e eeuws huis met een modern huis.
  • leren zich al spelend in de tijd te oriënteren en andere gebruiken en leefgewoonten kennen.
  • werken aan hun woordenschat rondom het begrip 'wonen'.

Goed om te weten

Inspiratiemateriaal bij dit programma

Bij de opening van Pieter Teylers Huis is een Gouden Boekje verschenen waarin de kat opzoek is naar de rat. Het boekje is te koop in de museumwinkel en te gebruiken ter voorbereiding of in de verwerkingsles.

Meer onderwijsprogramma's

Site logo