Ga naar hoofdinhoud
Naar de top van de Mont Blanc!

Naar de top van de Mont Blanc

Onderwijsprogramma voor groep 5-6

Ontdek het topje van de Mont Blanc en onderzoek luchtdruk, geluid en magnetisme.

De Mont Blanc beklimmen om het hoogste puntje van Europa te bereiken? Helemaal niet nodig. Kom naar Teylers Museum, want daar ligt het topje gewoon in een vitrine! Horace de Saussure nam het in 1787 mee, toen hij als een van de eersten de berg beklom om natuurkundige proeven te doen. Leerlingen ontdekken tijdens de rondleiding en de proeven van alles over luchtdruk, geluid, magnetisme en ... liefde.

De leerlingen maken op speelse wijze kennis met de nieuwsgierigheid van een onderzoeker. Ze krijgen een activerende rondleiding in het museum langs de belangrijkste instrumenten die Horace bij zich had en bewonderen natuurlijk het topje van de Mont Blanc en de bijbehorende maquette. In het Educatief Paviljoen doen ze samen met de rondleider verschillende proeven met luchtdruk, geluid en magnetisme. En onderzoeken en passant of je liefde misschien ook wel kunt meten.

Naar de top van de Mont Blanc!

De leerlingen:

• Bezoeken museumzalen waaronder de Ovale Zaal en doen proefjes in het Educatief Paviljoen.
  • leren over de eerste wetenschappelijke beklimming van de Mont Blanc
  • doen onderzoek en werken samen.
  • krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Goed om te weten

Meer onderwijsprogramma's