Ga naar hoofdinhoud
Wie wat bewaart heeft wat!

Wie wat bewaart, heeft wat!

Onderwijsprogramma voor groep 1-2

Een spannende ontdekkingstocht door het museum rondom het thema 'bewaren'.

Uit een van de schilderijen in Teylers Museum komt een klein katje tot leven: Brammetje. Hij gaat op avontuur in de museumzalen en komt langs allerlei objecten die hier bewaard worden. Fossielen en lichtgevende stenen, de Grote Elektriseermachine en kleurrijke schilderijen. Maar hij kietelt ook de brommige grottenbeer. Als dat maar goed gaat… De leerlingen volgen met een rondleider het spoor van Brammetje en leren op speelse wijze wat bewaren betekent.

In twee groepen gaan kinderen met een tasje met kleine objecten en opdrachten door de verschillende museumzalen. De ene keer maken ze een puzzel bij een poezenschilderij, de andere keer onderzoeken ze wat Pieter Teyler zelf bewaarde. Ook zien ze het monster van Fayum, lichtgevende stenen en een grote grottenbeer... Ze volgen het spoor van het ondeugende katje uit het (digitale) prentenboek Beer is los dat in de voorbereidingsles kan worden gelezen.

Beer is los

De leerlingen:

• bezoeken de museumzalen waaronder de Ovale Zaal, Fossielenzalen en Schilderijenzalen.
  • leren op een speelse en actieve manier over ‘bewaren’, die past bij hun ontwikkelingsfase.
  • werken aan hun woordenschat rondom de begrippen 'bewaren' en 'museum'.

Goed om te weten

Inspiratiemateriaal bij dit programma

Prentenboek Beer is Los is digitaal beschikbaar, maar ook te koop in de museumwinkel. Voorafgaand aan het bezoek kun je het samen met de kinderen lezen. De tekst is geschreven door Fieke Kroon, de prenten zijn gemaakt door Aureen Harthoorn. Veel plezier!

Meer onderwijsprogramma's

Site logo