Ga naar hoofdinhoud
Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Studies voor de Libisch Sibille voor de Sixtijnse Kapel, ca. 1511. Collectie The Metropolitan Museum of Art, New York.

Aflevering 3: De vrouwen van Il Divino

Hoe zit het met de ‘vreemde’, gespierde vrouwen van Michelangelo? In de zoektocht naar het antwoord op deze vraag speelt het neoplatonisme een grote rol: de in de renaissance alom heersende gedachte dat kunst en schoonheid je kunnen verheffen naar het goddelijke.

Met kunsthistoricus Eric Boot kruipen we via de brieven en gedichten van Michelangelo dieper in zijn hoofd. Theoloog Willien van Wieringen legt uit hoe al het naakt zich verenigt met Michelangelo’s geloof. Eric vertelt over hoe Michelangelo lichamen ontleedt, op zoek naar hoe de spieren werken, op zoek naar Gods ontwerp. Expert in lichaamstransformatie Jasper Schmitz ziet dat Michelangelo dat ontwerp als geen ander doorzag, met oog voor de balans van de verschillende spiergroepen. Via Italië, Zweden en Haarlem, via seksualiteit, geloof en lichaam, komt Dide in de sportschool tot de eindconclusie over de mannen, de vrouwen, de mensen van Il Divino (de goddelijke kunstenaar).

Presentatie: Dide Vonk

Met: Terry van Druten (hoofdconservator Kunstverzamelingen, Teylers Museum), Eric Boot (kunsthistoricus), Willien van Wieringen (theoloog) en Jasper Schmitz (expert in lichaamstransformatie)

Productie, editing en montage: Dide Vonk, De Makers Podcast Producties

Eindredactie en dramaturgie: Simon Heijmans

Mixage: Kloaq Audiodesign

Afbeeldingen die besproken worden in aflevering 3:

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Sonnet voor Giovanni da Pistoia met schets van de kunstenaar aan het werk, Casa Buonarroti, Florence

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Sonnet voor Giovanni da Pistoia met rechts een schets van de kunstenaar aan het werk.

Collectie Casa Buonarroti, Florence

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Laatste Oordeel, 1536-1541. Vaticaanstad, Sixtijnse Kapel

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Laatste Oordeel, 1536-1541. Vaticaanstad, Sixtijnse Kapel

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Mozes, ca. 1513-1516. Rome, San Pietro in Vincoli

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Mozes, ca. 1513-1516. Rome, San Pietro in Vincoli

Mozes' gestrekte pink en duidelijk zichtbare armspier

Mozes' gestrekte pink en duidelijk zichtbare armspier

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Studies voor de Dag, ca. 1523-1527. Collectie Teylers Museum

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Studies voor de Dag, ca. 1523-1527. Collectie Teylers Museum

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Studies voor de Dag, ca. 1523-1527. Collectie Teylers Museum

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Studies voor de Dag, ca. 1523-1527. Collectie Teylers Museum

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Studies voor de Dag, ca. 1523-1527. Collectie Teylers Museum

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Studies voor de Dag, ca. 1523-1527. Collectie Teylers Museum

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), David, ca. 1501-1504. Galleria dell’Accademia, Florence

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), David, ca. 1501-1504. Galleria dell’Accademia, Florence

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Studies voor de Libisch Sibille voor de Sixtijnse Kapel, ca. 1511. Collectie The Metropolitan Museum of Art, New York.

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Studies voor de Libisch Sibille voor de Sixtijnse Kapel, ca. 1511. Collectie The Metropolitan Museum of Art, New York.

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Studies voor het hoofd van Leda, ca. 1530.

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), Studies voor het hoofd van Leda, ca. 1530. Ook het model voor Leda is waarschijnlijk een jonge man. Hij draagt de kleren van een atelier-assistent.

Collectie Casa Buonarroti, Florence

Michelangelo Buonarroti (1474-1564), Nacht, ca. 1524–1534. Florence, San Lorenzo, Medici-kapel

Michelangelo Buonarroti (1474-1564), Nacht, ca. 1524–1534. Florence, San Lorenzo, Medici-kapel

Site logo

Bezoekersinformatie

Openingstijden
Dinsdag t/m zondag 10:00 - 17:00

Adres
Spaarne 16, 2011 CH Haarlem

Volg ons

Blijf op de hoogte