Ga naar hoofdinhoud
Zomeractiviteit

Vier de zomer in Teylers!

06.07.2024 - 01.09.2024

Teylers Museum

Families, Vanaf 8 jaar, Vanaf 4 jaar, Vanaf 10 jaar, Volwassenen

Van 6 juli tot en met 1 september is het oudste museum van Nederland weer in zomerse sferen en bruist het in de zalen van de activiteiten voor jong en oud. Bezoek 'De Grote Illusie', doe mee aan een workshop, rondleiding, demonstratie of college en ontdek - aansluitend bij het triceratops-skelet dat te zien is in de Bibliotheek Haarlem Centrum - meer over de leefwereld en tijdgenoten van de triceratops.

Praktisch

Dagelijks geopend:

van 10.00 - 17.00

Prijs activiteiten:

gratis (uitgezonderd triceratops-colleges)

Deelname activiteiten:

Voucher kun je op de dag zelf afhalen in het museum (zolang de voorraad strekt)

Let op: om deel te nemen aan de activiteiten heb je wel een ticket voor het museum nodig.

Bekijk alle activiteiten in de zomeragenda

Fotografie: Rogier Reker

Triceratops in Haarlem

Deze zomer komt de grootste triceratops van Naturalis naar Haarlem. Van 1 juli tot en met 14 augustus is zijn skelet te zien in de Bibliotheek Haarlem Centrum. In Teylers Museum kun je je de hele zomer lang verdiepen in deze reusachtige dino en zijn wereld. De historische Gehoorzaal op de eerste verdieping, die normaliter geen onderdeel is van je museumbezoek, verandert in een expeditiegebied waar je veldwerk kunt doen. Er staan onderzoekskisten, je kunt ervaren hoe zijn huid voelde, een 3D-geprinte kop van de triceratops, een aantal geprinte botten én echte tanden bekijken en onderzoeken hoe hij geleefd moet hebben. Ga mee op een familierondleiding door de Fossielenzalen, ontdek welke wonderlijke levensvormen nog meer (hebben) bestaan en teken je eigen fantasiebeest. Laat je voorlezen uit de mooiste dinoboeken of creëer een optische illusie van een dino in de workshop Kunst en Vliegwerk.

Wil je het triceratops-skelet in de Bibliotheek Haarlem Centrum bezoeken?

Reserveer dan je (gratis)kaartje op de website van de bibliotheek.

Colleges door experts

Wil je experts horen over de triceratops? Sluit dan aan bij een college van Melanie During op 7 juli, Jimmy de Rooij op 21 juli of Anne Schulp op 7 augustus. Melanie weet alles over de geweldige impact die een meteoriet 66 miljoen jaar geleden maakte en helaas ook het einde van de triceratops betekende. Jimmy doet onderzoek naar vijf triceratops-exemplaren, waaronder het Haarlemse. Ze zijn bij elkaar gevonden en hij stelt vast dat de triceratops daarom een kuddedier moet zijn geweest. Anne vertelt over het baanbrekende onderzoek dat in de afgelopen tien jaar is verricht naar deze vijf triceratopsen.

Fascinerende geschiedenis

Naast alle activiteiten rondom de triceratops, ontdek je tijdens Vier de zomer in Teylers de fascinerende geschiedenis en collectie van het oudste museum van Nederland. Het is een ongedwongen ontdekkingstocht langs de drie pijlers van het museum: wetenschap, kunst en de idealen van grondlegger Pieter Teyler (1702-1778). Zo zijn er rondleidingen naar plekken die normaliter niet opengesteld worden, zoals de Sterrenwacht bovenop de Ovale Zaal en de historische Bibliotheek. Je kunt de Elektriseermachine zien vonken tijdens demonstraties en de locatietheatervoorstelling De Lorentz Formule. Leer handen tekenen tussen de romantische schilderijen. Maak in het huis van Pieter Teyler, die droomde van een betere wereld, met krullende letters en zegellak een document waarin staat wat jij belangrijk vindt. Natuurlijk kun je ook altijd met een speurtocht of het zomerse familie-doe-boekje door het museum!

Bekijk alle activiteiten in de zomeragenda

De grote illusie

Heb je De Grote Illusie - 200 jaar Virtual Realities nog niet gezien? Dat kan nog tot en met 1 september. Deze tentoonstelling neemt je mee terug naar de negentiende eeuw, naar de roots van virtual reality, augmented reality en fakes. De tentoonstellingszaal is veranderd in een spiegelpaleis. Dompel je onder in negentiende-eeuwse en hedendaagse illusies: neem een kijkje in Teylers topstuk het Kaiserpanorama, stap in een caleidoscopische ruimte, kijk door een VR-bril of laat je verrassen door beelden die met kunstmatige intelligentie (AI) gemaakt zijn - of toch niet? Van spiegels en projectoren naar het digitale vernuft van AI: De Grote Illusie laat zien dat de fascinatie voor illusies van toen niet zoveel verschilt met die van nu. Hooggeëerd publiek, komt dat zien!

Site logo

Bezoekersinformatie